Santov – Cábské jezero – Malá Bystřice – Santov (necelých 10 km)

Znáte Cábské jezero?

Malebné Cábské jezírko naleznete v katastru obce Malá Bystřice v Hostýnsko-vsetínské hornatině.

Jezírko leží ve výšce 690 m n.m. – vzniklo přehrazením malého horského potůčku sesuvem půdy. Zbytky pískovcových balvanů se odhalují v okolí jezera. V 60. letech 20. století bylo prohloubeno a upraveno stavidlem jako meliorační nádrž.

My si zvolili trasu vycházející ze Santova na rozhraní obcí Malé a Valašské Bystřice. U hospody na Santově lze nechat auto a nazpět si zde naplánovat pozdní oběd. Část převýšení jsme již překonali na čtyřech kolech – začínáme zhruba v nadmořské výšce 600 m n.m.

Po žluté TZ k prvním výhledům

Vyrážíme cestou po žluté TZ, míjíme roubenou kapli zdobenou zajímavou dřevořezbou znázorňující zřejmě Božské Srdce Páně.

Cesta nás v mírném stoupání vede k prvním výhledům. Stačí se porozhlédnout – výhledů je tu  povícero. My se však těšíme na výhledy zkrášlené dřevěnou zarámovanou houpačkou. Nové dřevěné houpací posezení milují malí i velcí.

Houpačka od Ilony Změlíkové, děkujeme

Na Prostřední vrch 744 m n.m.

Stále mírně stoupáme a po chvíli odbočíme z asfaltky do terénu stále po žluté TZ. Dál již vede cestička povětšinou lesem s občasnými pasekami. Po 2 km přicházíme k prvnímu vrcholu na Prostředním vrchu.

Cábské jezero

Z Prostředního vrchu zhruba po dalším kilometru přicházíme k odbočce, která nás zavede k Cábskému jezeru. Odbočíme vpravo po zelené TZ na Baťovu naučnou stezku a jsme na místě. Jezero spíše jen podle názvu – rozlohou jezírko, ale kouzelné! Někdy se mu také říká – Lesní rybník Sedlo. To už máme za sebou cca 4 km procházky . Jezírko se dá okolo obejít, třeba zajímavé jsou osamocené pískovcové skalky na ním. A porozhlédněte se okolo. V Cábském jezírku žije celá řada chráněných živočichů. Například kuňka žlutobřichá, čolek karpatský, čolek horský či ropucha obecná. V hojné míře tu bývali i říční raci a také škeble. A když se porozhlédnout, tak i po houbách. V létě a na podzim jsou místní lesy rájem hřibařů!

Malá Bystřice

Nazpět jdeme okruhem přes Malou Bystřici. Po lesní cestě, sice bez turistického značení, zato pohodlně, sestoupíme serpentinami do údolí potoka. Jmenuje se Malá Bystřice, stejně jako obec, do které pokračujeme. Jak už bylo řečeno – zde je kraj hřibařům zaslíbený.

Lesní cesta nás svede na místní komunikaci. Tady narazíme na značenou cyklotrasu č. 46. Posedět lze chvíli v turistickém přístřešku, jsme cca na 6,5 kilometru procházky a do cíle nám schází asi 3,2 km.  Tak se moc nezdržujeme a pokračujeme až k odbočce U Kočíbů, kde odbočíme doprava do kopce (lze využít i malou zkratku o krok dříve přes Zezulky).

Zpět na Santov

To už opět stoupáme po místní komunikaci (zároveň cyklotrasa žlutozelená 6119) směrem na rozcestí Santov. Naposledy překonáváme výškových 170 m převýšení. Odměnu si zasloužíme – Hospoda na Santově láká zdaleka.

Pěknou procházku přeje Fany.